Så söker dina kunder efter din städfirma på internet

Känns det svårare att vinna offerter trots att du är omtyckt av dina städkunder och alltid gör ett bra jobb? Det är inte så konstigt, eftersom konkurrensen i städbranschen hårdnar varje dag. Samtidigt vet vi att det är viktigt att du och dina anställda har tillräckligt med jobb och kan ta ut bra löner. Här får du läsa mer om hur du får fler städkunder genom att synas på nätet.

Vi tipsar inte varandra på samma sätt längre

Du kanske redan har märkt att du får in lite färre offertförfrågningar än förut. Och när du väl får in förfrågningar kanske du vinner dem mer sällan. Det här är ännu vanligare för de städfirmor som är vana att få in nya kunder genom att de nuvarande tipsar sina släktingar, kollegor och vänner.


Idag ses vi allt mer sällan fysiskt och därför blir det mindre vanligt att fråga varandra om tips och råd. Istället har allt fler börjat vända sig till internet i allmänhet, och Google i synnerhet, för att hämta tips. Googlandet har dessutom ökat stadigt under flera år.

Dina kunder gör allt mer research på nätet

Det kan kännas läskigt att sätta sig in i den digitala världen om man inte är van eller inte har vana att få in kunder på det sättet. Men det är helt enkelt ett måste idag. Hela 81% gör research online innan de köper saker eller tjänster.


Tack vare internet är det idag också enklare än någonsin att jämföra flera olika städföretag. Vi kan till exempel se i våra egna analyser att människor i storstäderna söker efter städföretag tiotusentals gånger i månaden. Det här gör kunderna för att ha fakta att luta sig mot och för att slippa välja fel. De vill vara pålästa och ha rätt information innan de väljer vilket städföretag de skall anlita.




Kunderna letar efter dig, men du är inte där

Självklart tipsar människor fortfarande varandra om saker och har stort förtroende för rekommendationer från nära och kära. Men om du blir rekommenderad av en befintlig kund är chansen också stor att den potentiella kunden söker efter dig online med syfte att göra sin egen research.


Om en kund googlar ditt företag och inte får tillräckligt med information så är risken stor att du kommer förlora offerten. Detta eftersom många kunder jämför flera olika städföretag, varav majoriteten troligtvis går att hitta på nätet med uppdaterad och relevant information.


Den yttersta konsekvensen av att kunderna inte kan hitta dig är att det blir svårare för dig att vinna fler jobb. Det leder på sikt till en otrygg situation för dig och dina kollegor. Därför är det viktigt att du finns någonstans på nätet när dina kunder söker efter dig, så att de kan lära sig mer om ditt städföretag.

Läs mer: Risken med att inte samla in omdömen


Fördelar med att synas på en omdömessajt

Genom att synas på en omdömessajt, där kunder själva lämnar betyg på ditt företag, får du som ett eget skyltfönster på internet. Här kan du visa att du har en omtyckt städfirma som människor kan lita på samt få konstruktiv feedback från dina kunder. När kunderna kan hitta ditt städföretag på en omdömessajt blir det som en rekommendation människor emellan, fast på nätet.

Välj en omdömessajt med riktiga omdömen

Tyvärr finns det platser på internet där det går att lämna falska omdömen. Det beror på att dessa sajter tillåter vem som helst att lämna betyg, utan att bekräfta om det är en riktig kund eller inte. Falska omdömen förekommer ofta på Google och Facebook, till exempel.


Därför är det viktigt att du samarbetar med en omdömessajt som ser till att endast riktiga kunder kan lämna omdömen om din städfirma. Har du dessutom redan nöjda kunder kommer du inte ha några problem med att börja samla in positiva omdömen.

Lär dig mer: Svar på 4 av de vanligaste frågorna om omdömen online

Därför borde du finnas på Reco

Att lista ditt städföretag på Reco är det enkla och effektiva sättet att synas digitalt. Det finns till och med städfirmor som enbart använder Reco som sin marknadsföring – vilket blir som en hemsida och ansiktet utåt för företaget.


En stor fördel med Reco är att du inte behöver vara teknisikt kunnig och att det kräver väldigt lite av din dyrbara tid. Omdömen hämtas in automatiskt via ditt affärssystem om du till exempel använder Fortnox, Visma eller Timewave. Det betyder att du kan ägna mer tid åt att sköta städandet och driva ditt företag. Automatisk inhämtning av omdömen gör också att du inte riskerar att få omdömen från personer som inte är kunder hos dig.


Sist men inte minst har vi på Reco rådgivare som ger dig hjälp och stöd med allt du kan tänkas behöva. Vi hjälper våra kunder med allt från att skriva bra offerter till hur de kan få bättre synlighet på nätet.

Låter det intressant? Om du har fler frågor är du varmt välkommen att läsa mer bland de vanliga frågor vi brukar få. Du kan också boka ett möte med en av våra omdömesexperter – eller redan nu testa Reco kostnadsfritt i två månader utan bindningstid!