top of page

Omdömen online - Här är svaren på de 4 vanligaste frågorna

På Reco är det idag fler än 2500 företag som jobbar med att samla in omdömen från sina kunder, därtill är det över en kvarts miljon konsumenter som varje månad använder tjänsten för att hitta och anlita rekommenderade företag.


Novus genomförde nyligen en konsumentundersökning, på uppdrag av Reco. Där framgår det att 86% tycker att omdömen är viktigt när de ska anlita en ny leverantör. I samma undersökning kommer det dock fram att konsumenterna inte alltid vet vilken typ av omdömen som är att lita på. Att kundomdömen väcker engagemang råder det inget tvivel om, och det märks extra tydligt bland de inkommande ärenden vi på Reco får hantera om dagarna.


Men hur är det egentligen att jobba med kundservice på Sveriges största oberoende plattform för kundomdömen? Vi har frågat Isabell Hammarbäck som sedan 5 år tillbaka gör just detta.

Isabell Hammarbäck, Customer Success Manager på Reco.se


Isabell är företagens och konsumenternas högra hand, hon ger tips på förbättringar och agerar bollplank till de användare på Reco som mailar in till oss. Det kan vara allt från problem med att logga in, till företag som vill veta mer om hur Reco fungerar eller hur man publicerar kundomdömen på sin hemsida.


– Eftersom att jag hela tiden har kontakt med både företag och användare kan jag snabbt plocka upp om vi behöver göra några förändringar på sajten för att kunna erbjuda en bättre tjänst, säger Isabell.


Vi på Reco frågar givetvis också alla våra kunder vad de tycker om samarbetet med oss och i skrivande stund har vi 4,5/5 i betyg baserat på 760 kundomdömen, någonting vi är väldigt stolta över: Läs gärna vad våra kunder tycker om oss här →


Vad innebär ett verifierat omdöme? Allt fler företag som är anslutna till Reco kopplar på en automatisk insamling av omdömen via en integration till sitt affärssystem. Det innebär att det automatiskt skapas en förfrågan till kunden vid given tidpunkt efter att man levererat sin tjänst. När ett omdöme sedan publiceras går det att härleda till affären vilket gör att omdömet blir verifierat.


Vi jobbar hårt för att möjliggöra detta för alla våra partners och än så länge har vi integrationer till 14 olika affärssystem.


– En stor del av mitt jobb går ut på att hjälpa företag att börja samla in verifierade omdömen, helt automatiskt genom företagens affärssystem.


Vilken är den vanligaste missuppfattningen kring Reco? – Den vanligaste missuppfattningen från personer som kontaktar oss är att vi kan ta bort negativa omdömen eller på annat sätt styra vilka omdömen som publiceras på Reco. Det är såklart helt fel!


Reco lägger ingen värdering i vad kunderna skriver om företagen, däremot kan vi genomföra granskningar för att säkerställa att det faktiskt finns en kundrelation. Vad vi istället lägger ner mycket tid på är att hjälpa företag i hur de ska tänka när de publicerar ett svar på sina omdömen eftersom att 55% får en mer positiv inställning till företag som svarar på sina kundomdömen.


Företag som jobbar med Reco vet om att vi aldrig tar bort ett omdöme från en kund till företaget. När företag tillfrågar samtliga kunder vet vi dessutom att det i snitt är 94% som lämnar höga betyg (betyg 4 & 5) och knappt 2% som lämnar låga betyg (betyg 1 & 2).



På Reco kan man kan anmäla ett omdöme som stötande, vad händer då? När en person anmäler ett omdöme som stötande på Reco påbörjas en granskningsprocess. Då granskar vi om innehållet i omdömet håller sig till våra användarvillkor samt om det finns en kundrelation till bolaget.


– Det kan innebära att vi kontaktar användaren bakom omdömet som då ombeds skicka in ett underlag som styrker att det finns en kundrelation.


På Reco är det nämligen enbart tillåtet att lämna ett omdöme om man har haft en kundrelation till de företag man recenserar.


Vad händer om företag försöker fuska på Reco?

Företag som försöker fuska, eller manipulera sin profil på Reco blir varnade. Vid upprepade försök kan de bli helt avstängda från att använda Reco. Samtidigt upplyser vi alla som besöker dessa profiler att företaget har brutit mot Recos villkor.








Formulär
bottom of page