Vilka 2 typer av omdömen finns det?

Novus genomförde nyligen en konsumentundersökning på uppdrag av Reco där det framgår att omdömen fortsätter att påverka konsumenter i sina köpbeslut.


I samma undersökning framgår att konsumenterna inte känner till att det finns olika typer av omdömen vilket gör att de riskerar att bli vilseledda i sin köpresa.


Avslöjande fakta från Novus-studien:

  • 86% av konsumenter i Sverige tycker att omdömen är viktigt när de står inför att anlita ett företag.

  • Konsumenter i Sverige känner inte till att det finns olika typer av omdömen och hur man avgör vilka som är att lita på.

Det finns två typer av omdömen

  1. Spontana/organiska omdömen

  2. Insamlade omdömen

Nedan förklarar vi skillnaden mellan dessa.


Vad innebär ett spontant/organiskt omdöme?

Reco är en öppen plattform där alla svenska företag finns publicerade. Här kan du som konsument söka efter ett företag för att skriva* och läsa omdömen. När du har sökt upp ett företag på eget initiativ och skrivit ditt omdöme måste du legitimera dig med BankID innan omdömet publiceras på företagets öppna profil på Reco.


* För att få skriva ett omdöme på Reco krävs det att du har en kundrelation till företaget.


Vad innebär det att samla in omdömen?

När ett företag jobbar med att samla in omdömen skickas det en inbjudan till kunden där de ombeds att skriva ett omdöme, kunden får då ett mail eller ett sms med en länk som leder dem direkt till formuläret där de kan välja betyg och sedan publicera omdömet. Här krävs ingen legitimering med BankID eftersom det har skickats en inbjudan direkt till kunden.


Pssst! När vi kan säkerställa att ett företag samlar in omdömen från samtliga kunder är det i genomsnitt 94% som lämnar höga betyg (betyg 4 & 5).


Läs mer om risken med att inte samla in omdömen


Vill du veta mer?

Vill du ha en personlig genomgång hur det fungerar? Tveka inte att boka ett kort digitalt möte med en av våra rådgivare här. Välj en tid i kalendern.


Vi håller även löpande webinar där vi delar med oss av insikter, tips och trender kring kundomdömen och hur de påverkar oss.