Starta 60 dagar kostnadsfritt

Så kan din takläggarfirma synas mer på nätet

 

Alla pratar om att digital synlighet idag, är det verkligen så himla viktigt? Ja, speciellt om du är aktiv inom byggbranschen generellt och takläggning specifikt. Låt oss berätta mer om varför du måste synas på nätet – för vi på Reco tycker att kunderna förtjänar att hitta dig!

Därför måste du synas på nätet

 
Ditt företag är fullbokat med jobb månader framöver och dina kunder rekommenderar ofta din byggfirma till sina grannar, vänner och familj. Så varför ska du bry dig om ditt företags synlighet på nätet, egentligen? Det kan låta hårt, men är du inte tillgänglig och synlig på internet så finns du snart inte över huvud taget. Oavsett hur duktig, etablerad och fullbokad du och dina medarbetare är de närmaste månaderna.

Synlighet är särskilt viktigt för takläggare

Du om någon vet att konkurrensen bland takläggare idag är enorm. Och även om vi fortfarande rekommenderar företag över staketet i grannskapet eller på födelsedagsfirandet med släkten, så sker det allt mer sällan. Istället ökar googlandet, och faktum är att hela 81% gör research online innan de köper saker eller tjänster. Det är dessutom enklare än någonsin att jämföra olika alternativ på företag och tjänster – och när konkurrensen hårdnar ytterligare i lågkonjunkturer och kriser blir detta viktigare än någonsin.

Kunderna förtjänar att få hitta dig

Du kan därför räkna med att många av dina potentiella kunder idag sitter och googlar saker som “takläggare + [stad]” eller “bra takläggare”. Där kommer den övervägande majoriteten endast titta på Googles förstasida och jämföra de olika alternativen samt vända sig till olika omdömessajter för fler insikter. Om du anser dig vara en seriös, uppskattad och skicklig företagare är det därför mer eller mindre din skyldighet att ge kunderna möjlighet att hitta dig på nätet. Potentiella kunder förtjänar ju också att få välja din kompetens och erfarenhet.

 

Så rankar du högre på Google

 

När vi pratar om sökningar på nätet talar vi idag nästan uteslutande om Google. Och för att ranka högt på Googles sökresultat behöver du optimera för deras algoritmer. Om du insett att det kanske är dags att öka din synlighet på nätet har vi här samlat några tips på åtgärder för att öka din synlighet.

  • Integrera viktiga sökord på hemsidan som exempelvis “byggfirma i mellansverige” eller “byta tak på en månad”, eller något annat som är kopplat till just din firma, din geografiska position eller ditt erbjudande.

  • Uppdatera din hemsida kontinuerligt. En hemsida som inte uppdaterats på många år kan snarare ha en motsatt effekt än ingen hemsida alls. Det kan få kunderna att fundera på om du alls är verksam fortfarande.

  • Optimera din hemsida för mobiltelefoner, eftersom allt fler sökningar på Google idag sker från mobila enheter.

  • Använd dig av internlänkningar på din hemsida för att länka läsaren vidare till viktig information på din sida, exempelvis “Kontakt”, “Utförda jobb”, “Pris” eller liknande sidor som finns på din webbplats.

Försök att sticka ut bland dina konkurrenter – du behöver inte ha exakt samma uppbyggnad på hemsidan eller skriva likadant som andra takläggare, utan du kan gärna vara unik och sticka ut lite.

Omdömessajters betydelse för din synlighet

 

Även om vi fortfarande tipsar varandra muntligt så sker rekommendationer idag allt oftare via nätet, närmare bestämt på omdömessajter. Här får nämligen kunderna intyga att ditt företag är omtyckt och seriöst. Omdömessajten blir dessutom som ett slags skyltfönster på internet.

Man kan säga att omdömessajterna har två olika funktioner. Det ena är när potentiella kunder letar upp ett företag att anlita. Den andra funktionen är när den potentiella kunder fått tips om en takläggare och vill jämföra hur den står sig mot andra.

Reco blir din flyer i de digitala kvarteren

 
Det kan kännas kämpigt att börja arbetet med att synas mer på nätet. Du har ju ett företag att driva! Men ett enkelt första steg är att samla in omdömen via Reco. Omkring 1200 besökare i månaden använder sig redan av Reco när de är på jakt efter en takläggare. Att samla in omdömen gör dessutom att du sticker ut bland dina konkurrenter och bidrar till ditt företags trovärdighet, vilket kan göra kunderna mer benägna att betala ett lite högre pris

På din Reco-profil länkar vi självklart vidare till din hemsida, vilket kan ge ökad trafik och göra att du rankar högre på Google. När du samlar in omdömen blir din profil dessutom dynamisk och levande. Det gör dig till ett aktuellt val för potentiella kunder. Våra medarbetare hjälper även till att publicera bilder och ser till att din profil blir en snygg flyer i den digitala sfären. Visste du att det till och med finns företag som släckt ner sin hemsida och enbart använder sin Reco-profil för att marknadsföra sitt företag? 

Visa på lokal förankring

Om du redan använder dig av Google Ads i din marknadsföring kan du ta dina annonser steget längre med Reco, tack vare Google Seller Rating. Det är inte bara iögonfallande för kunderna – Google Seller rating ökar andelen klick med hela 10%. Få fler insikter om Google Seller Rating i vårt webinar: Öka konverteringen med Google Seller Rating.
 

Vill du att Reco hjälper dig få bättre synlighet på nätet? Testa Reco kostnadsfritt i 60 dagar eller boka ett introduktionsmöte, så berättar vi mer.

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
Intervju med Brandfast: 2000 kundomdömen på Reco – vittnar om pålitlighet och hög kvalitet
Rekommenderat företag 9 år i rad - vad är hemligheten? Vi låter en av våra partners svara på hur han jobbar med omdömen