Dryga böter mot fejkade omdömen efter nytt EU-direktiv

Resumé har i veckan publicerat en artikelserie om att omdömen på nätet är fejkade och att företag fuskar med omdömen. Varför lägger företag ner massor av energi på att fuska till sig omdömen?


Det måste finnas ordentliga fördelar om företag, som riskerar att bli upptäckta, vågar fuska för att samla in mängder av fördelaktiga omdömen? Det finns studier som avslöjar att:


> 95% av kunderna läser omdömen innan de tar ett köpbeslut

> 72% kommer inte att ta några köpbeslut innan de har läst omdömen


Med det sagt är nyttorna med kundomdömen uppenbara, vilket kanske förklarar fusket. För att skydda konsumenter på nätet har EU tagit fram ett nytt direktiv (SOU 2021:17) som föreslår att företag som fuskar med kundomdömen ska kunna bötfällas med upp till 10% av den totala omsättningen.


Ps. Kolla in våra webinar om du är nyfiken på fler insikter och tips om kundnöjdhet och omdömen

Senaste inlägg

Visa alla