Negativa omdömen ger fördelar när din städfirma ska vinna kundernas förtroende

Vi förstår att du inte vill skylta med de negativa sidorna av ditt företag (tro oss, alla företag har dem) och att du därför kanske väljer att inte finnas med på en omdömessajt. Kanske tror du att negativa omdömen kommer påverka, eller till och med förstöra, ditt företag? Vilken tur då att dina kunder är smartare än så! Här förklarar vi hur negativa omdömen ger fördelar när din städfirma ska vinna kundernas förtroende.


Nej, du vill inte ha 5.0 i betyg

Sätt dig i kundens sits en stund. Om du övervägde att anlita ett företag och såg att det under flera månaders tid endast haft 5.0 i omdöme, vad hade du tänkt då? Faktum är att vårt köpsug som konsumenter minskar om ett företags betyg verkar för bra för att vara sant.

Människor blir misstänksamma när företag inte har några negativa omdömen, och trovärdigheten ökar istället när de får läsa varför någon gett ett lågt betyg. Dina potentiella städkunder kommer tänka att, om det finns äkta negativa omdömen om ditt företag, då kommer även dina positiva omdömen vara äkta.

Potentiella kunder vill inte se den perfekta bilden av dig – de vill se den sanna bilden. Det finns faktiskt inget företag i världen som bara har nöjda kunder och hela 82% av konsumenter letar aktivt efter negativa omdömen innan de handlar.

Läs mer: Kunderna älskar när ditt företag INTE har 5.0 i betyg

Nyttja låga betyg för att visa servicekänsla

Anledningen till att dina städkunder letar upp de lägre betygen på ditt företag är för att se hur du hanterar situationer där något gått snett under en städning. För alla gör vi fel ibland. Kunderna vill därför veta hur de kan nå dig om de är missnöjda och även få svar på frågan: “vad är det värsta som kan hända om jag anlitar den här städfirman?”.

Om den potentiella kunden ser att du svarar snabbt, löser kundernas problem och gör dem nöjda så får de en känsla för din service och ser att du bryr dig om dina städkunder. Och det är ett måste! Hela 89% av konsumenter är ‘mycket’ eller ‘ganska’ villiga att anlita företag som svarar på alla sina omdömen online medan bara 57% skulle göra det om företaget inte svarade på sina omdömen alls.

Dina kunder vill ge bra omdömen

Ibland kanske det känns som att allt kunderna gör är att klaga – som att alla kunder är missnöjda rättshaverister. Men det är faktiskt så att dina kunder är mer villiga att ge dig positiva betyg än negativa. Vi kan till exempel se att 67% överväger att lämna omdömen för positiva upplevelser, medan bara 40% överväger att göra det för negativa upplevelser.



Städbranschen har lägre snittbetyg än andra branscher

I många branscher ligger ett bra snittbetyg på en omdömessajt på omkring 4,6-4,7. Men i städbranschen är siffrorna generellt lägre än så, och det är faktiskt i princip omöjligt att ha 5.0 i betyg som städfirma. Det beror på att städuppdrag ofta är kopplade till exempelvis en flytt, vilket alltid är en stressad situation.

Dessutom är städtjänster ofta ett engångsköp. Städningen ska också gå fort, vilket är upplagt för att saker går fel ibland. Därför brukar vi säga att 4,0 och över är ett riktigt bra betyg att uppnå i städbranschen. Vi på Reco tog nyligen ut statistik på samtliga 479 städfirmor som har omdömen hos oss. Statistiken visar att det totala snittbetyget för städfirmor ligger på 4,49.



Ta itu med negativa omdömen innan de uppstår

Om du ändå vill minska risken för ett negativt omdöme är det en fördel om du gör dig tillgänglig för kunderna och deras frågor. Var därför tydlig med hur kunden kan få tag i dig eller någon annan ansvarig inom företaget. Du får då möjlighet att ta hand om eventuella klagomål innan de blir till ett negativt omdöme som andra kan se.



Undvik företagarens värsta mardröm

Du har säkert hört skräckhistorier om företag som blivit neddragna omdömesmässigt av konkurrenter genom falska betyg online. Eller där någon med en stor följarskara i sociala medier sett till att människor lämnar låga omdömen, trots att de inte är kunder. Det är en mardröm för de flesta företag.

Det här behöver du inte oroa dig för på omdömessajter som bara tillåter äkta omdömen. På Reco jobbar vi hela tiden hårt med att säkerställa att alla omdömen är riktiga. Det gör vi till exempel genom automatiserad inhämtning från ditt affärssystem och legitimering med BankID.


Så åtgärdar vi falska omdömen

En av de vanligaste missuppfattningarna kring Reco är att vi inte kan ta bort felaktiga omdömen. Det stämmer inte! Om du anser att ett omdöme är stötande, eller misstänker att det är falskt, ser vi alltid till att granska det och genast åtgärda felet. Allt för att du ska känna dig trygg i att du får äkta feedback från dina kunder som du kan stoltsera med!

Har du några frågor eller funderingar? Boka in ett digitalt möte med någon av våra omdömesspecialister som gärna hjälper dig att reda ut frågetecken.

Vill du prova att få omdömen från dina kunder? Nu kan du testa Reco kostnadsfritt i 2 månader – utan bindningstid!