top of page

Kundomdömen 2022, vad kan du lita på?

Har du lagt märke till att välkända företag kan ha ett tiotal omdömen med lägsta möjliga betyg på en sajt, samtidigt som de har höga betyg och flera tusen omdömen på en annan?


Novus genomförde nyligen en konsumentundersökning på uppdrag av Reco där det framgår att omdömen fortsätter att påverka konsumenter i sina köpbeslut.


I samma undersökning framgår att konsumenterna inte känner till att det finns olika typer av omdömen och riskerar därför att bli vilseledda i sin köpresa.


Avslöjande fakta från Novus-studien:

  • 86% av konsumenter i Sverige tycker att omdömen är viktigt när de står inför att anlita ett företag.

  • Konsumenter i Sverige känner inte till att det finns olika typer av omdömen och hur man avgör vilka som är att lita på.

I den här artikeln kommer vi dela med oss av insikter som hjälper dig att förstå skillnaden mellan olika typer av omdömen och hur du ska veta vad du kan lita på.


Vilka olika typer av omdömen finns det?

Det finns två typer av omdömen;

  1. Spontana/organiska omdömen

  2. Insamlade omdömen

Nedan förklarar vi skillnaden mellan dessa.


Vad innebär ett spontant/organiskt omdöme?

Reco är en öppen plattform där alla svenska företag finns publicerade. Här kan du som konsument söka efter ett företag för att skriva* och läsa omdömen. När du har sökt upp ett företag på eget initiativ och skrivit ditt omdöme måste du legitimera dig med BankID innan omdömet publiceras på företagets öppna profil på Reco.


* För att få skriva ett omdöme på Reco krävs det att du har en kundrelation till företaget.


Vad innebär det att samla in omdömen?

När ett företag jobbar med att samla in omdömen skickas det en inbjudan till kunden där de ombeds att skriva ett omdöme, kunden får då ett mail eller ett sms med en länk som leder dem direkt till formuläret där de kan välja betyg och sedan publicera omdömet. Här krävs ingen legitimering med BankID eftersom det har skickats en inbjudan direkt till kunden.


Pssst! När vi kan säkerställa att ett företag samlar in omdömen från samtliga kunder är det i genomsnitt 94% som lämnar höga betyg (betyg 4 & 5).


Vad innebär det att inte samla in omdömen?

Eftersom att en kund alltid kan göra sin röst hörd genom att söka upp ett företag och på eget initiativ skriva ett omdöme, kan det vara en risk för företag att inte samla in omdömen. Ofta är det nämligen ett missnöje som ligger till grund för den här typen av omdömen.


När företag inte samlar in omdömen utan istället sporadiskt får spontana/organiska omdömen är 29% av lägsta betyg (betyg 1). Dessutom står spontana/organiska omdömen för knappt 5% av alla omdömen som publiceras på Reco.


Att missnöjda kunder vill uttrycka sin åsikt är inte fel, men när inte majoriteten av kunderna får komma till tals kan det ge en missvisande bild över vad företagens kunder egentligen tycker. Detta kan allvarligt skada ett företag eftersom konsumenten får missvisande information.


Så vilka kundomdömen kan du lita på?

Oavsett vilken plattform du tar del av omdömen på är det viktigt att du är kritisk till vad du läser och förstår vad du bör ta hänsyn till. Huruvida du kan lita på ett företag och dess kundomdömen handlar således om hur mycket information du får från företaget (och sajten där omdömena publiceras). Ju mer transparens desto lättare är det för dig som konsument att förstå vad du tar del av, vilket i sin tur hjälper dig att få förtroende för ett företag och fatta rätt köpbeslut.


  • Sker det en aktiv insamling? Hur går den till?

  • Vilka kunder blir tillfrågade att skriva ett omdöme?

  • Hur stor andel av kunderna tillfrågas?

  • Är det verifierade kunder eller får vem som helst skriva omdömen?

  • Vilket ansvar tar plattformen för innehållet som publiceras?


För att ännu bättre kunna hjälpa konsumenter att fatta rätt köpbeslut baserat på kundomdömen lanserar Reco successivt nya funktioner som hjälper dig att förstå hur väl du kan lita på olika företag och deras kundomdömen.


Vill du veta mer?

Vill du ha en personlig genomgång hur det fungerar? Tveka inte att boka ett kort digitalt möte med en av våra rådgivare; välj en tid i kalendern.


Vi håller även löpande webinar där vi delar med oss av insikter, tips och trender kring kundomdömen och hur de påverkar oss. Se kommande webinar här.




Formulär
bottom of page