top of page

Förstärk ditt förtroende med verifierade omdömen - genom ditt affärssystem

Tidigare har jag delat mina största upptäckter om effekten av omdömen och hur du kan jobba med omdömen i din digitala marknadsföring. Sedan dess har jag haft förmånen att intervjua några av våra kunder för att få höra deras erfarenheter och insikter. Här nedan kommer de tre största anledningarna till att våra kunder jobbar med omdömen.




1. Kundinsikter - lyssna och lär av dina kunder

Det är förstås inte bara mängden omdömen som spelar roll, innehållet i dem är minst lika viktigt. Frisörsalongen WAU använder sig av den information kunderna delar med sig av för att utvecklas och hela tiden bli bättre.


"En gång i kvartalet samlar vi ihop och analyserar vad våra kunder skrivit om oss i sina omdömen, för att se hur vi kan bli ännu bättre på det vi gör. Vi kunde exempelvis innan pandemin se att våra kunder lyfte hur duktiga de tyckte våra frisörer var och hur snygga de kände sig när de gick därifrån. Men efter pandemin har det helt slagit om till att handla om vårt bemötande. Det ger oss en tydlig bild av vad som är viktigt för kunden och var vi ska lägga fokus framåt." Maja, ägare Frisörsalongen WAU


Är du intresserad att veta hur du inkluderar omdömen som en del av din affärsutveckling? I detta inlägg hittar du hela intervjun med Maja: Så får din salong fler och bättre omdömen samtidigt som du sparar tid


2. Bygga förtroende genom öppenhet och transparens = trovärdighet


Att göra dolda kundundersökningar kan förstås hjälpa alla bolag att veta vad kunder tycker och värdesätter, men det visar inte på transparens och trovärdighet utåt. Här berättar Björn, ägare på BM Villa tak om deras taktik.


"Våra kunder ska kunna skriva öppet vad de tycker och är de positiva får vi ett kvitto på att det vi gör är bra. Är omdömet mindre bra får vi möjlighet att följa upp och besvara publikt vad som inte stämde överens med förväntansbilden. Vilket påvisar utåt sett, att vi har ett stort engagemang och värdesätter högt att lösa eventuella problem. Ett omdöme är en subjektiv upplevelse och därför är det bra att de kommer in olika synvinklar, vilket också hjälper potentiella kunder att få en helhetsbild av oss och det stärker vårt varumärke långsiktigt." Björn, ägare på BM Villa tak



3. Driva försäljning och tillväxt


Den kanske mest uppenbara fördelen med omdömen, är deras förmåga att driva försäljning och tillväxt. Positiva omdömen kan leda till fler köp och återkommande affärer, medan negativa omdömen kan användas som värdefull feedback för att förbättra kundupplevelsen. Dessutom är det en kraftfull källa till marknadsföring genom att visa dem på sociala kanaler, hemsida men även i offerter. Sebastian, Mäklare Fastighetsbyrån Helsingborg delar:


"För min egen del hade jag inte haft alla de kunder jag har idag om det inte vore för att mina tidigare kunder delat sina upplevelser. Det blir ett kvitto på det viktiga jobbet med omdömen för att få in fler kunder och det blir en naturlig del av marknadsföringen när jag hittar nya kunder. Omdömen är en självklarhet som ger en transparent bild av företaget och det är en fantastisk känsla att kunna stoltsera med sina omdömen från nöjda kunder." Sebastian, mäklare på Fastighetsbyrån Helsingborg


Vill du veta mer hur Sebastian använder omdömen för att driva försäljning? Intervjun hittar du här: Sveriges mest rekommenderade mäklare Q3 2022



Min personliga summering av intervjuerna

Att bygga förtroende och trovärdighet genom att våga vara transparent är en återkommande anledning till att jobba med omdömen, för samtliga av våra kunder – oavsett bransch. För att kunna jobba med omdömen som ovannämnda kunder, krävs det även lite mod. Reco värdesätter trovärdighet högt och att vi säkerställer att omdömen som kommer in, är från uppriktiga kunder för att bli verifierade*. Det får du på Reco genom en integration till ditt affär/ekonomisystem. Där vi hämtar in kunduppgifter och kan på så vis härleda till affären vilket gör att omdömet blir verifierat.


* Verifierade omdömen innebär omdömen som har samlats in via ett tredjepartssystem som tillexempel ett affär/ekonomisystem där Reco kan säkerställa till 100% att den som lämnar omdöme har varit kund till företaget.


Två tips till dig som också vill garantera ditt företags trovärdighet - genom verifierade omdömen:

  1. Kolla om ditt affär/ekonomisystem har en integration med Reco - vi har listat samtliga integrationssamarbeten här

  2. Ta ett samtal med någon av omdömesspecialister, som guidar dig igenom allt du behöver veta om verifierade omdömen och svarar på dina frågor eller funderingar - kontakta oss på 0706 622 766



Med eller utan integration - testa på effekten själv


Självklart kan du testa att samla in omdömen med eller utan integration. Upplev effekten av att jobba med omdömen under 60 dagar, helt kostnadsfritt och utan automatisk förlängning. Vi erbjuder både att komma igång med personlig service eller själv med hjälp av vår guide.


Personlig kontakt?

Du bokar en tid i vår kalender och får en personlig kontakt samt en introduktion. Här får du alla verktyg att komma igång, möjlighet att ställa frågor och även en personlig kontakt som du kan höra av dig till under hela provperioden.

Komma igång själv?

Du kommer igång enkelt själv med hjälp av vår kompletta guide genom att komplettera med några grundläggande uppgifter, för att vi ska kunna skapa din profil. Starta igång här.



Hoppas du fick med dig värdefulla insikter av inlägget!


Väl mött, Johanna







Formulär
bottom of page