top of page

A/B-test med Reco-widget ökade försäljningen med 97.140kr per månad

Företaget Pelle Vävare lyckades öka ordervärdet med hela 97.140 kr per månad genom att testa hur kundomdömen påverkade deras e-handel. Hur gick det till och går det att lita på den datan? I nedan artikel delar vi med oss om hur vi kunde göra Pelle Vävares kunder ännu mer köpbenägna.


Bakgrund

Pelle Vävare är ett lyxvarumärke som har sålt morgonrockar och handdukar av absolut högsta kvalitet sedan 1964. För fem år sedan började delar av personalen på Reco att jobba med Pelle Vävare och självklart började företaget samla in kundomdömen. Våren 2022 upplevde Pelle Vävare att den organiska konverteringsgraden blev lägre. Analysen var att besökarna på sajten inte var lika benägna att köpa varpå den digitala byrån Converdiant som hjälper e-handlare att öka konverteringsgraden fick uppdraget att hjälpa Pelle Vävare.





Hur går det till att A/B-testa kundomdömen?

Converdiant började med att lägga till ett script på Pelle Vävares hemsida som hjälper till att samla in data. Denna data används sedan för att forma en hypotes, alltså en idé om vad man tror kan öka konverteringen på sidan. Därefter testas hypotesen genom att skapa två versioner av sidan man vill testa. “Original” är den nuvarande versionen och “Variant” är den version som man vill jämföra med för att se effekten av den tänkta hypotesen. A/B-testet aktiveras sedan med hjälp av Google Optimize som håller koll på hur de olika versionerna presterar och hur lång tid testet behöver köras för att det ska bli statistiskt signifikant.


Hypotes: “Vi tror att kunder som ser era kundomdömen handlar mera”

När Converdiant analyserade datat från sitt script på Pelle Vävares hemsida verkade det som att de besökare som hade sett Reco-widgeten längre ner på startsidan blev mer benägna att genomföra ett köp. Hypotesen blev således att “Vi tror att kunder som ser kundomdömen om Pelle Vävare handlar mera” varpå det togs fram en variant där kundernas omdömen skulle visas högre upp på startsidan för att påverka Pelle Vävares besökare i högre utsträckning.





Testet pågick i 28 dagar med två versioner som delade på trafiken

Mellan den 18:e november och den 15 december 2022 fördelas trafiken till startsidan 50/50 mellan två versioner. I versionen "Original” som under perioden hade 3088 sessions presenterades Pelle Vävares omdömen en bra bit ner under scroll på hemsidan vilket gav 101 transaktioner till ett värde om 201.590kr. I den nya versionen, med omdömena ovanför scroll, ”Variant 1” som hade 3063 sessions under samma period blev det 119 transaktioner till ett värde om 250.160kr vilket är 48.570kr mer än Original-versionen, det innebär en faktisk ökning om 97.140kr på 100% av trafiken!




Lyft fram dina kundomdömen

Eftersom Pelle Vävare har jobbat med kundomdömen sedan 2018 men hade missat att exponera sina omdömen till nya kunder på bästa sätt så är vår uppmaning att lyfta fram dem så att de syns innan scroll på startsidan eller i direkt anknytning till att besökaren ska lägga en produkt i varukorgen - det har visat sig öka försäljningen för fler än Pelle Vävare. Testa att samla in omdömen kostnadsfritt med oss under 2 månader samt få hjälp att på ett framgångsrikt sätt utföra ett A/B-test på din hemsida.


Hur många nya kunder har du varje månad och hur mycket är varje kund värd? Om du kan svara på det pratar vi gärna vidare om hur vi med hjälp av omdömen från era kunder får fler att höra av sig till er.


Disclaimer

Pelle Vävare ägs bland annat av två medarbetare på Reco Sverige AB vilket gjorde att vi kunde genomföra A/B-testet utan att be om lov. Om ni önskar ta del av datat eller konsultera Converdiant är ni varmt välkomna att höra av er till oss.







Formulär
bottom of page