84% tycker inte att omdömen äldre än 3 månader är relevanta

Uppdaterad: jun 22

Omdömen som är äldre än 3 månader är mindre relevanta, detta anser 84% av konsumenterna som svarade på den årliga undersökningen; Local Consumer Review Survey 2019 – En undersökning om hur konsumenter läser och använder kundomdömen online.



84% anser att kundomdömen äldre än 3 månader är mindre relevanta. Detta innebär att du som företagare måste se till att det alltid finns aktuella kundomdömen om ditt företag för att konsumenten ska se ditt företag som ett rimligt alternativ när de väljer företag att anlita. Det söks hela tiden efter lokala företag på internet Det är faktiskt bara 10% av konsumenterna som aldrig söker efter lokala företag på internet. Resterande 90% har någon gör det regelbundet. Många konsumenter har dessutom bestämt sig för vilket företag de ska välja långt innan de tar en första kontakt vilket talar för hur viktigt det är hur ditt företag framstår.


  • 33% av konsumenterna söker efter lokala företag varje dag.

  • Hela 90% läser omdömen om lokala företag på internet.

  • 27% anser att bra kundomdömen är tillräckligt för att de ska kontakta företaget direkt.


Eftersom att Google väljer att visa upp kundomdömen från trovärdiga tredjepartsaktörer kan vi anta att samtliga som söker efter ett företag på internet, via en sökmotor eller direkt på en omdömessajt kommer att exponeras för tidigare kunders erfarenheter med ditt företag – Om det finns några.


Vikten av aktuella omdömen Det är inte bara viktigt att det finns omdömen om ditt företag, det är dessutom viktigt att dina kundomdömen är aktuella. Att ha ett löpande inflöde av kundomdömen hjälper konsumenten att få en bild av hur ditt företag är just idag, inte för månader eller år sedan.


Konsumenter som tar del av äldre omdömen kommer inte att påverkas lika mycket i sitt köpbeslut som om det finns dagsaktuella omdömen. Självklart påverkas trovärdigheten lite olika beroende på vilken bransch företaget är verksamt i. Vissa företag har högre personalomsättning som direkt kan påverka servicen vilket bidrar till att det är viktigare att få in omdömen oftare än företag där man handlar mer sällan eller där kvalitén inte påverkas lika lätt.



Strategi för att alltid ha aktuella omdömen Att få sina kunder att hela tiden skriva aktuella omdömen behöver inte vara tidskrävande eller svårt. Med rätt strategi och rätt verktyg kan du enkelt samla in kundomdömen. Företag har alltid fått nya kunder på rekommendation från vänner eller bekanta.


Att se till att dessa syns på internet innebär att de exponeras för tusentals potentiella kunder och gör att du lättare får nya kunder och istället för att jaga kunder kan fokusera på det du gör bäst.


Läs mer om hur du kan samla in kundomdömen löpande


Glöm inte bort är att det absolut viktigaste är att du tar hand om dina nuvarande kunder. Det krävs bara några lojala ambassadörer som gillar ditt företag för att du ska komma i kontakt med mängder av nya potentiella kunder. Bra och trovärdiga kundomdömen online ger dig ett enormt försprång redan innan du har varit i kontakt med kunden första gången.


Ett bra sätt att öka trovärdigheten för dina omdömen är att alltid besvara kundernas kommentarer, helst så personligt det går.




19 visningar

Vill du ta emot spännande nyheter kring kundomdömen?

© 2020 Reco Sverige AB | Pressrum | Jobba på Reco.seGå till Reco.se